logo
home part menu

Profiel

Concentratie
Loonpixx, een eenmansbedrijf van Theo van Loon, is gespecialiseerd in het fotograferen van moderne dans. Deze vorm van fotograferen vergt een enorme concentratie. Uit de veelheid van beelden die op je af komt, moet je als fotograaf de momenten kiezen die geschikt zijn om te fotograferen. Die beelden zijn representatief voor de voorstelling en hebben een beeldende kracht op grond van hun compositie en menselijke expressie.

Ik werk zo onopvallend mogelijk, vanuit een hoek van de zaal, zonder flits, laserstralen of camera-piepjes, en het liefst vlak voor de première, als de belichting en de kostuums al klaar zijn.

Tijdens een voorstelling maak ik al gauw honderden foto’s. Pakweg een vierde deel daarvan komt in aanmerking om opgenomen te worden op een CD waarop een reportage van de voorstelling staat. Een volgende selectie levert de foto’s op met genoeg zeggingskracht om ook mensen aan te spreken die de voorstelling niet hebben gezien. Die foto’s komen in aanmerking om geprint te worden, of gebruikt te worden voor een flyer of affiche.

Digitale apparatuur
Digitaal fotograferen is eigenlijk de enige mogelijkheid voor deze werkwijze, al zou het alleen maar zijn dat er op een kleinbeeldfilm hooguit 40 foto’s passen, en je dus voor het maken van honderden foto’s verschillende malen van film zou moeten wisselen. Minstens zo belangrijk is de enorme vrijheid die bij digitaal fotograferen bestaat op het gebied van beeldcorrectie, bijvoorbeeld op de gebieden van kleur en contrast. Zo kan je, veel meer dan bij de klassieke fotografie mogelijk was, een greep houden op de sterke wisselingen van de lichtintensiteit die in veel voorstellingen voorkomen.
Er bestaan echter ook vragen die verder gaan dan het opzoeken van de technische grenzen. Behoort de elektrische installatie van het theater, als die op een foto te zien is, tot de ‘couleur locale’, of moet die weggeretoucheerd worden? Dat hangt van de foto af. Is die meer schilderij-achtig, dan draagt de zichtbare theatertechniek bij tot de atmosfeer, en als de dansers meer vrij in de ruimte staan, als beeldhouwwerken, dan zijn die spots en bedrading hinderlijk voor het beeld.

Hoe dan ook, voor theaterfotografie is geavanceerde apparatuur nodig. Nog maar enkele jaren geleden deed ook de modernste digitale camera er een volle seconde over om bij een donker toneel het beeld scherp te krijgen. In die seconde kan het toneelbeeld helemaal veranderen, en dus was het fotograferen van dans toen te veel een kwestie van toeval. De apparatuur waar ik mee werk is even snel als die voor traditionele fotografie.

Ervaring en affiniteit
Goede apparatuur is een eerste voorwaarde, maar meer niet. Ervaring en affiniteit met het onderwerp zijn van groter belang. In de afgelopen jaren heb ik tientallen voorstellingen gefotografeerd; zie de bijgevoegde lijst van voorstellingen. Zonder een goede band met de dansers zou dit onmogelijk zijn geweest. Een selectie van de foto’s is te zien in de portfolio.

selected menu 1  
selected menu 2  
selected menu 3
selected menu 4
selected menu 5
  dancer

 
home - profiel - portfolio - zakelijke voorwaarden - leveringsvoorwaarden - contact
Loonpix logo contact leveringsvoorwaarden praktische informatie portfolio profiel Nederlands - Dutch Engels - English